شگرد اصلی در نورپردازی فضای خارجی پرهیز از گرفتار شدن در افه ی «سیاه چاله» است. این موضوع هنگام نورپردازی یک پاسیو نیز صدق می کند، که اگر باغ آنسوی آن نیز نورپردازی شود، پاسیو زنده خواهد شد. مثل همیشه، نخستین قدم انتخاب چیزی ست که باید نورپردازی شود. اگر باغ را حصار یا شبکه ای احاطه کرده باشد، نورپردازی و ملزومات آن را می توان به شکلی نامحسوس در ارتفاع بالا نصب کرد تا تابش نور را از بالا به پایین جهت دهد، که در این صورت بر سطح نور عمومی افزوده می شود، همچنان که لایه ی دیگری را نیز بر افه های نور خواهد افزود- به خصوص اگر با نورپردازی بالاتاب ترکیب شود. ناحیه ی نشستن یا میز ناهارخوری معمولا نقطه ی تمرکز اصلی ست. اگر ارتفاع ساختمان زیاد باشد یا درخت مرتفعی درون باغ وجود داشته باشد، مخفی کردن یک منبع نور در ارتفاع بالا برای تمرکز بر حوضچه ی رقیقی از نور بر میز قهوه خوری یا ناهارخوری، به همان شیوه ای که در فضای داخلی اعمال می شود، اغلب مناسب خواهد بود. این شیوه تنها زمانی موثر است که ارتفاع نورافکن به کفایت بلند باشد و منبع نور با کلاهک ضد تابش پوشیده شده باشد. برای رسیدن به افه ی مورد نظر تنها کافی ست آنها را 15 الی 20 درجه تغییر جهت بدهید- بیشتر از این مقدار می تواند موجب درخشش نامطلوب نور شود.
برای افزودن هیجان به یک فضای خارجی نورپردازی بالاتاب گیاهان شیوه ی مناسبی به نظر می رسد، اما برای دست یافتن به بهترین افه ی ممکن بایستی گونه ی مناسب گیاه را انتخاب کنید. گیاهانی با شاخ و برگ گسترده مانند درختان غار (برگ بو) و یا زیتون بسیار مناسبند، در حالی که درختی با شاخ و برگ هرس شده و جمع و جورتر را می توان مانند یک مجسمه به وسیله ی نورافکن هایی در فواصل نزدیک نورپردازی کرد. درخچه های هرس شده ی تزئینی کم ارتفاع را نمی توان بالاتاب نورپردازی کرد، اما می توان آنها را به شکل پایین تاب نورپردازی کرد تا افه ی مناسبی حاصل شود و یا آنها را در ضد نور قرار داد، به ویژه اگر ورودی خانه را قاب گرفته باشند. نورپردازی پایه میخی با منابع کم ولتاژ و مبدل از راه دور راه حل های منعطفی را در اختیار قرار می دهد، اما ضرورت دارد که سیم کشی کافی برای آن مهیا باشد تا بتوان منبع نور را به بهترین مکان ممکن جابجا کرد، چرا که با تغییر فصل، تغییر مکان لازم می شود.
نکات کلیدی نورپردازی:
– از جمله مشخصه های دیگر می توان به منورهای مخصوص باغ ها اشاره کرد که می توانند درون گلدان ها یا زیر گلدانی ها به کار روند، که در واقع به تعیین مسیر اختصاص دارند؛ برای افزودن عنصری دینامیک به نورپردازی نیز می توان از شومینه های فضای خارجی استفاده کرد که در یک فضای شهری به خوبی عمل کرده و در صورت دولایه شدن می توان از آن به عنوان باربیکیو استفاده نمود.
– استفاده از نورهای شب در حباب های شیشه ای کوچک، پلکان یا یک دیوار کوتاه و یا میز را به زیبایی مورد تاکید قرار می دهند.
– باغ یک اتاق روباز است که قوانینی مشابه یک ناهارخوری سرپوشیده بر آن حاکم است. با نور تکمیلی شروع کرده و دور تا دور باغ را نورپردازی کنید. باغچه را با ترکیبی از پوشش ظریفی از نور حاصل از رفلکتورهای پایه میخی 50 وات و 12 ولت و افه ی فشرده تر بالاتاب در زیر درختان نورپردازی کنید.
– تمرکز را بر خود میز قرار دهید. برای این منظور از نور شمع استفاده کنید و یا اگر در نزدیکی میز درختی وجود دارد، یک نورافکن پرتو باریک را تا فاصله ی 6 متری قرار داده تا پرتوی نور درجه ی 4 را بر مرکز میز متمرکز کنید.
فضای آزاد
فضای آزاد
فضای آزاد
منابع:
کتاب نورپردازی بی نقص در فضاهای مسکونی
homebunch
cdn.homesthetics
xboxhut