رمپ‌های منحنی اغلب در پارکینگ‌های طبقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مثال، رمپ بین دو طبقه از یک پارکینگ را طراحی می‌کنیم. مشخصات این رمپ عبارت هستند از:

  • عرض رمپ: 6 متر
  • اختلاف ارتفاع سطوح: 3 متر
  • شعاع انحنای رمپ: 5 متر
  • ضخامت رمپ: 30 سانتی‌متر

برای اجرای این مثال از دستورات زیر استفاده می‌کنیم:

  • Rectang: برای رسم مستطیل (پلان دید از بالای محیط ورودی و خروجی)
  • Line: به منظور رسم خط مستقیم
  • Move: جابجایی المان‌ها
  • Join: اتصال المان‌های مجزا
  • Helix: رسم مارپیچ
  • Sweep: تبدیل منحنی‌های بسته به اجسام سه بعدی (نهایی سازی مدل رمپ)
  • Extrude: گسترش صفحه در بعد سوم

پس از طراحی رمپ در اتوکد مطابق با مشخصات بالا، مدل نهایی به صورت زیر خواهد بود.

 

 

برای شروع طراحی، دستور HELIX را فعال کرده و نقطه (0,0,0) را به عنوان مرکز مارپیچ وارد کنید. با فشردن کلید Enter، نرم افزار از شما می‌خواهد که شعاع انحنای کف مارپیچ و سقف مارپیچ را به ترتیب وارد کنید. هر دو مقدار را برابر 5 قرار داده و کلید Enter را فشار دهید. با این کار، گزینه‌های دستور HELIX در نوار ابزار مانند تصویر زیر ظاهر می‌شوند.

 

 

از گزینه twist، جهت گردش مارپیچ را بر روی CW (ساعتگرد)، از گزینه turn Height، ارتفاع رمپ را برابر 3 و از گزینه Turn، تعداد چرخش کامل رمپ در فاصله بین دو طبقه را برابر 1 قرار دهید. به این ترتیب، نمای بالایی رمپ به صورت زیر رسم می‌شود.

 

 

نقطه‌ای که در سمت راست دید از بالای مارپیچ مشاهده می‌کنید، در واقع نقطه شروع رمپ در پایین و انتهای آن در بالا است که بر روی یکدیگر منطق شده‌اند. در مرحله بعد، با فعال کردن دستور RECTANG، دو مربع به ابعاد 6 متر (عرض رمپ) را مطابق تصویر زیر ایجاد کنید. تقاطع این مربع‌ها با مارپیچ، محل تقاطع نقطه ابتدایی و انتهایی مارپیچ است.

 

 

نمای Top را به SW Isometric تغییر دهید. در این نما، پس از انتخاب مربع سمت چپ، دستور MOVE را فعال و بر روی گوشه نمایش داده شده در تصویر زیر کلیک کنید.

 

 

سپس، مربع را به ابتدای رمپ انتقال دهید. توجه داشته باشید که با این کار، نمای دید از بالای رمپ تغییری نخواهد کرد.

 

 

نمای مدل را از SW Isometric به Front تغییر دهید.

 

 

در این نما، دو مستطیل را به کمک دستور LINE با طول 6 متر و عرض 0.3 متر (ضخامت رمپ) مطابق شکل زیر رسم کنید.

 

 

پس از اتمام رسم مستطیل‌ها، خطوط آن‌ها را توسط دستور JOIN به یکدیگر وصل کنید و به نمای SW Isometric بازگردید.

 

 

اکنون تمام مولفه‌های مورد نیاز برای طراحی رمپ در اتوکد به صورت منحنی را در اختیار دارید. برای شروع سه بعدی کردن مدل، یکی از مستطیل‌ها را انتخاب و دستور SWEEP را فعال کنید. سپس، با کلیک بر روی گزینه Alignment در خط فرمان، مقدار آن را برابر No قرار دهید.

 

 

در انتها، بر روی مارپیچ کلیک کنید.

 

 

 

مسیر سه بعدی رمپ به صورت زیر ایجاد می‌شود.

 

 

 

اکنون باید محیط ورودی و خروجی رمپ را نیز سه بعدی کنید. با انتخاب هر یک از مربع‌ها و فعال کردن دستور EXTRUDE، امکان گسترش صفحه مربع در سه بعد فراهم می‌شود.

 

 

همین کار را برای مربع دیگر نیز تکرار کنید. در انتها، مدل سه بعدی به شکل زیر درمی‌آید.

 

 

به منظور نمایش بهتر این رمپ، نحوه نمایش را از 2D Wireframe به Realastic یا Shaded تغییر دهید. نتیجه طراحی رمپ در اتوکد به صورت مارپیچی یا دایره‌ای به صورت زیر خواهد بود.

 

                             برای تشخیص بهتر محل ورود و خروج، رنگ این بخش‌ها را از زبانه Home، بخش Properties تغییر دادیم.

                                                                           نمای Top با حالت نمایش Conceptual

                                                                       نمای Front با حالت نمایش Conceptual

                                                                      نمای Left با حالت نمایش Conceptual