هرچقدر هم که شما نمای زیبایی طراحی کرده باشید برای جلوه کامل آن در شب، باید یک نورپردازی مناسب برای نما طراحی و اجرا شود. عملا ساختمانی که نورپردازی نما ندارد، یک ساختمان مرده است. جدای از دیدگاه معماری از دید شهرسازی نیز نورپردازی بسیار اهمیت می‌یابد و تاثیر بسیار زیادی بر نما و منظر شهری دارد. حتما ساختمان‌های شخص سطح شهر را مشاهده کرده‌اید که به سبب نورپردازی منحصر به فردی که دارند تبدیل به یک نماد در منطقه خود شده‌اند. نورپردازی باعث می‌شود المان‌های سطح نما و فضاهای پر و خالی آن به خوبی نمایان شوند.
کاربری ساختمان موردی است که در نورپردازی باید مورد توجه قرار گیرد، بدون شک نورپردازی نمای رومی و یا نمای کلاسیک یک ساختمان مسکونی با نورپردازی مدرن یک ساختمان تجاری متفاوت خواهد بود.

نمای ساختمان اولین فاکتوری است که نظر هر بیننده‌ی رهگذری را به خود جلب می‌کند که در طول روز به خوبی دیده می‌شود و می‌تواند زیبایی خود را به رخ رهگذران بکشاند و نظر آن‌ها را به ساختمان جلب کند.

 

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان در دو صورت انجام می‌گیرد.

 

  • نورپردازی نما
  • نورپردازی محوطه

تعداد ساختمان‌هایی که از  نورپردازی، در نمای آن‌ها استفاده شده روز به روز در حال افزایش است، که این موضوع نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان طرفدار بسیار زیادی پیدا کرده است.
نور پردازی باعث می‌شود نمای شهر با ساختمان‌های بلند زیبا و روشن‌تر از همیشه بنظر برسد.
یکی از مهمترین موضوعات نورپردازی نما، مصرف انرژی است، سیستم‌های نورپردازی هزینه برق مصرفی را بالا می‌برند در نتیجه باید بصرفه‌ترین راه برای این کار محاسبه شود.
یکی دیگر از موضوع‌های مهم نحوه استفاده صحیح و هدایت درست نور برای روشنایی نمای ساختمان است زیرا نورهایی که به شیوه نادرست نما را روشن میکنند نتیجه‌ای عکس داشته و ساختمان را زشت و گیج کننده نشان می‌دهد.
برای نورپردازی ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی خود، از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

نورپردازی ساختمان

 

مهم ترین نکات در نورپردازی نما

 

  • عدم توجه به جزئیات نما:

جزئیات کوچک در نمای ساختمان می‌توانند با به کارگیری درست نورپردازی بیشتر نمایان شوند، از این رو بهتر است در فضاهای کوچک نمای ساختمان از نورپردازی های مناسبی استفاده شود.

 

  • به کارگیری بیش از حد از تنوع نورپردازی:

استفاده از بیش از اندازه از نورپردازی میتواند سبب شلوغی نمای ساختمان شوند، از این رو توجه به سبک نمای ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

  • به کارگیری نورهای خورشیدی:

نورهای خورشیدی شاید در قسمت های دکوراتیو زیبایی منحصر به فردی را به وجود آورند، با این حال استفاده از این نوع چراغ ها در نمای ساختمان سبب ناهمگونی سبک ساختمان با نورپردازی خواهد شد، از سوی دیگر این نوع از چراغ ها از ذخیره انرژی مناسبی برخوردار نیستند و در صورتی که نور طبیعی وجود نداشته باد نمی توانند شدت نور را ثابت نگه دارند.