ارگونومی در دکوراسیون داخلی فضای خانه

 

در طراحی خانه به سبک ارگونومی، بهتر است تمامی وسایل چون کابینت آشپزخانه و مبلمان سفارشی طراحی شوند. همچنین فضای کافی برای حرکت آزادانه و سیرکولاسیون حرکتی مناسب، مبلمان مناسب و به تعداد کافی برای ایجاد حس راحتی و فضاهای مناسب برای تمام وسایل باید درنظر گرفته شود. در غیر این صورت، شما در طراحی و چیدمان فضای داخلی احساس ناراحتی و کلافگی می‌کنید. برای ایجاد ارگونومی در دکوراسیون داخلی می‌توانید از گل و گیاه استفاده کنید تا حس خوبی به فضا ببخشید.

 

ارگونومی در اتاق خواب

 

برای رعایت ارگونومی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب اگر دوست دارید قبل از خواب مطالعه کنید برای هر طرف تخت چراغ جدا بگذارید و مکانی بالای سرتان برای کتاب و مجله در نظر بگیرید. برای دیدن تلویزیون در تخت خواب تلویزیون را حداقل 36 اینچ از زمین بالاتر قرار دهید. در تمام اتاق‌ها به‌جز اتاق‌های خیلی کوچک، میز تحریر، میز آرایش یا صندلی راحتی بگذارید. در حمام هم از شمع‌های معطر استفاده کنید. پرده‌ها را برای خواب راحت پایین بکشید. در اتاق خواب مهمان وسایل راحتی چون کتاب، مجلات، خودکار، کاغذ و ظرف آب کنار تخت قرار دهید.

 

 

ارگونومی در اتاق نشیمن

 

در ارکونومی دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن بهتر است مبلمان امکان تغییر ابعاد با توجه به اندازه و سایز افراد مختلف را داشته باشد. اجزای مبلمان چون صندلی‌ها و میزها و به‌راحتی جابجا شوند تا در مواقع مورد نیاز امکان بزرگ کردن فضا وجود داشته باشد. روشنایی‌ها هدفمند طراحی شود ‌طوریکه در مکان‌های مناسب با توجه به کاری که در آن انجام می‌شود روشنایی نصب شود. برای زنان با اندام ظریف اندام نشستن بر روی مبل‌های بزرگ مشکل است چراکه استاندارد نشستن روی صندلی طوری است که هنگام تکیه دادن کف پاها باید کاملا روی زمین باشد و برای قامت مردانه بلندتر از 185 سانتیمتر هم نشستن روی صندلی‌های کوچک مشکل است در نتیجه در طراحی و معماری داخلی ارگونومی سفارش وسایل و مبلمان ضروری است. اگر طراحی مبلمان باتوجه به ابعاد و اندازه هر فرد انجام شود، رضایتمندی، بهره‌وری و آسایش افراد هم بالاتر می‌رود.

 

 

ارگونومی در آشپزخانه

 

برای ارگونومی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه باید عناصر سه‌گانه فضا به‌صورت مثلث طلایی چیده شود تا احساس راحتی و قابل دسترس بودن داشته باشد. اگر قد آشپز اصلی خانه 155 سانتیمتر است، حتی اگر دیگر اعضای خانه از او قد بلندتر باشند، آشپزخانه باید برای او طراحی شود طوریکه ارتفاع کابینت و کانتر برای او راحت باشد. چراکه که او بیشترین زمان را در طول روز از آشپزخانه استفاده می‌کند.

 

 

ارگونومی در دکوراسیون داخلی فضای کار

 

برای طراحی ارگونومی در دکوراسیون داخلی دفتر کار باید اتاق‌های کافی برای تمام کارمندان و تجهیزات در نظر گرفته شود. فضا تنگ یا شلوغ نباشد تا به‌دلیل محدودیت حرکتی و چیدمان اشتباه کارکردن مشکل نشود. این نارضایتی جدا از و نوع مبلمان، میز و چیدمان دکوراسیون باید مناسب و بر اساس راحتی افراد در نظر گرفته شود، چراکه طراحی مناسب ارگونومی عملکرد و بهره‌وری افراد را بالاتر برده و احتمال آسیب‌های فیزیکی و روحی کارمندان را کمتر می‌کند.